1. Sopimus
Sopimus koostuu näistä myyntiehdoista, tilausratkaisussa annetuista tiedoista ja mahdollisista erikseen sovituista ehdoista. Jos tiedot ovat ristiriidassa keskenään, etusijalle asetetaan se, mitä osapuolet ovat erikseen sopineet, edellyttäen, että se ei ole ristiriidassa pakottavan lainsäädännön kanssa.
Sopimusta täydennetään myös asiaankuuluvilla lakisääteisillä säännöksillä, jotka koskevat elinkeinonharjoittajien ja kuluttajien välistä tavaran ostoa.
2. Osapuolet
Myyjä on Hudhelse Finland Oy, c/o Rentalainen Oy, Arkadiavägen 5 lgt 7, 25700 Kimito, ordre@hudhelsenordic.no, puh. +47 98266360, organisaationumero: 3521518-3, ja siihen viitataan seuraavassa myyjänä/myyjänä.
Ostaja on kuluttaja, joka tekee tilauksen, ja hänestä käytetään jäljempänä nimitystä ostaja/ostaja.
3. Hinta
Ilmoitettu hinta tavaroista ja palveluista on kokonaishinta, jonka ostaja maksaa. Tämä hinta sisältää kaikki verot ja lisäkustannukset. Lisäkustannukset, joista myyjä ei ole ilmoittanut ostajalle ennen ostoa, eivät ole ostajan vastuulla.
4. Sopimuksen tekeminen
Sopimus sitoo molempia osapuolia, kun ostaja on lähettänyt tilauksensa myyjälle.
Sopimus ei kuitenkaan ole sitova, jos myyjän tarjouksessa on ollut kirjoitus- tai kirjoitusvirhe verkkokaupan tilausratkaisussa tai ostajan tilauksessa, ja toinen osapuoli on huomannut tai hänen olisi pitänyt huomata, että kyseessä on tällainen virhe.
5. Maksaminen
Myyjä voi vaatia maksua tavarasta siitä lähtien, kun se on lähetetty myyjältä ostajalle.
Jos ostaja käyttää maksamiseen luotto- tai pankkikorttia, myyjä voi varata ostohinnan kortille tilausta tehdessään. Kortti veloitetaan samana päivänä, kun tavara lähetetään.
Jos maksu suoritetaan laskulla, lasku lähetetään ostajalle, kun tavarat lähetetään. Maksuaika on ilmoitettu laskussa, ja se on vähintään 14 päivää laskun vastaanottamisesta.
Alle 18-vuotiaat ostajat eivät voi maksaa jälkilaskulla.
6. Toimitus
Toimitus katsotaan tapahtuneeksi, kun ostaja tai hänen edustajansa on ottanut tavaran haltuunsa. Normaali toimitusaika on 2-4 työpäivää.
Jos toimitusaikaa ei ole ilmoitettu tilausratkaisussa, myyjän on toimitettava tavara ostajalle ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään 30 päivän kuluttua asiakkaan tilauksesta. Tavara toimitetaan ostajalle, elleivät osapuolet ole erikseen toisin sopineet.
7. Tavaroihin liittyvä riski
Riski tavaroista siirtyy ostajalle, kun hän tai ostajan edustaja on vastaanottanut 6 kohdan mukaisesti toimitetut tavarat.
8. Peruuttamisoikeus
Ellei sopimuksessa ole vapautusta peruutusoikeudesta, ostaja voi peruuttaa tavaran oston peruutuslain mukaisesti.
Ostajan on ilmoitettava myyjälle peruutusoikeuden käyttämisestä 14 päivän kuluessa määräajan alkamisesta. Määräaika sisältää kaikki kalenteripäivät. Jos määräaika päättyy lauantaina, yleisenä juhla- tai vapaapäivänä, määräaikaa pidennetään lähimpään arkipäivään.
Peruuttamisaikaa katsotaan noudatetuksi, jos ilmoitus on lähetetty ennen määräajan päättymistä. Ostajalla on todistustaakka siitä, että hän on käyttänyt peruutusoikeuttaan, joten ilmoitus on tehtävä kirjallisesti (peruutuslomake, sähköposti tai kirje).
Peruuttamisaika alkaa kulua:
- Yksittäisten tuotteiden ostojen osalta peruutusaika alkaa seuraavana päivänä sen jälkeen, kun tuote(t) on vastaanotettu.
- Jos kyseessä on tilauskauppa tai jos sopimukseen sisältyy samanlaisten tavaroiden säännöllinen toimitus, peruutusaika alkaa ensimmäisen lähetyksen vastaanottamista seuraavasta päivästä.
- Jos ostos koostuu useista toimituksista, peruutusaika alkaa viimeisen toimituksen vastaanottamista seuraavasta päivästä.
Peruuttamisaikaa pidennetään 12 kuukauteen alkuperäisen määräajan päättymisestä, jos myyjä ei ilmoita kuluttajalle ennen sopimuksen tekemistä peruuttamisoikeudesta ja vakiomuotoisesta peruuttamislomakkeesta. Sama pätee, jos peruutusoikeuden käyttämistä koskevia ehtoja, määräaikoja ja menettelyjä koskevia tietoja ei anneta. Jos elinkeinonharjoittaja antaa tiedot näiden 12 kuukauden aikana, peruuttamisaika päättyy edelleen 14 päivän kuluttua siitä päivästä, jona ostaja sai tiedot.
Jos peruuttamisoikeutta käytetään, tavarat on palautettava myyjälle ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään 14 päivän kuluttua siitä, kun ilmoitus peruuttamisoikeuden käyttämisestä on annettu. Ostaja vastaa tavaroiden palauttamisesta aiheutuvista välittömistä kustannuksista, ellei toisin ole sovittu tai ellei myyjä ole jättänyt ilmoittamatta, että ostaja vastaa palautuskustannuksista. Myyjä ei voi määrätä maksua ostajan peruuttamisoikeuden käyttämisestä.
Ostaja voi kokeilla tai testata tavaroita asianmukaisella tavalla tavaroiden luonteen, ominaisuuksien ja toiminnan selvittämiseksi ilman, että peruutusoikeus raukeaa. Jos tavaran näytteenotto tai testaaminen ylittää sen, mikä on varovaista ja tarpeellista, ostaja voi joutua vastaamaan tavaran mahdollisesta arvonalennuksesta.
Myyjä on velvollinen palauttamaan ostajalle kauppahinnan ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään 14 päivän kuluessa siitä, kun myyjä on saanut tiedon ostajan päätöksestä käyttää peruuttamisoikeuttaan. Myyjällä on oikeus pidättyä maksusta, kunnes hän on saanut tavarat ostajalta tai kunnes ostaja on esittänyt asiakirjat, jotka osoittavat, että tavarat on palautettu.
9. Myöhästyminen ja toimituksen laiminlyönti – ostajan oikeudet ja määräaika reklamaatioiden ilmoittamiselle
Jos myyjä ei toimita tavaraa tai toimittaa sitä myöhässä osapuolten välisen sopimuksen mukaisesti, eikä tämä johdu ostajasta tai ostajan puolella olevista olosuhteista, ostaja voi kuluttajanostolain 5 luvun sääntöjen mukaisesti olosuhteiden vallitessa pidättää kauppahinnan, vaatia täyttämistä, purkaa sopimuksen ja/tai vaatia myyjältä korvausta .
Sopimusrikkomuksen johdosta vaadittaessa korvausta on ilmoitus tehtävä kirjallisesti (esim. sähköpostitse) todistelun vuoksi.
Täyttäminen
Ostaja voi pitää ostoksen voimassa ja vaatia myyjältä suoritusta. Ostaja ei kuitenkaan voi vaatia täyttämistä, jos on olemassa este, jota myyjä ei pysty voittamaan, tai jos täyttäminen aiheuttaisi myyjälle niin suurta haittaa tai kustannuksia, että ne ovat merkittävästi suhteettomia ostajan etuun nähden, joka myyjän on täytettävä. Jos vaikeudet poistuvat kohtuullisessa ajassa, ostaja voi silti vaatia täyttämistä.
Ostaja menettää oikeutensa vaatia täyttämistä, jos hän odottaa kohtuuttoman kauan vaatimuksen esittämistä.
Peruuttaminen
Jos myyjä ei toimita tavaroita toimitusajankohtana, ostajan on kehotettava myyjää toimittamaan ne kohtuullisessa lisäajassa. Jos myyjä ei toimita tavaroita lisäajan kuluessa, ostaja voi peruuttaa kaupan.
Ostaja voi kuitenkin peruuttaa oston välittömästi, jos myyjä kieltäytyy toimittamasta tavaroita. Sama pätee, jos toimitus sovittuna ajankohtana oli ratkaiseva sopimuksen tekemisen kannalta tai jos ostaja on ilmoittanut myyjälle, että toimitusajankohta on ratkaiseva.
Jos tavara toimitetaan kuluttajan asettaman lisäajan jälkeen tai sopimuksen tekemisen kannalta ratkaisevan toimitusajankohdan jälkeen, peruuttamisvaatimus on tehtävä kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun ostaja sai tiedon toimituksesta.
Vahingonkorvaus
Ostaja voi vaatia korvausta viivästyksestä aiheutuneesta vahingosta. Tätä ei kuitenkaan sovelleta, jos myyjä osoittaa, että viivästys johtuu myyjästä riippumattomasta esteestä, jota ei olisi kohtuudella voitu ottaa huomioon sopimusta tehtäessä, välttää tai jonka seurauksia ei olisi voitu voittaa.
10. Tavaran virheet – ostajan oikeudet ja reklamaatioiden määräaika
Jos tavarassa on virhe, ostajan on kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun virhe havaittiin tai olisi pitänyt havaita, ilmoitettava myyjälle, että hän vetoaa virheeseen. Ostajan reklamaatio on aina tehty ajoissa, jos se tehdään kahden kuukauden kuluessa siitä, kun virhe havaittiin tai olisi pitänyt havaita. Reklamaatio voidaan tehdä viimeistään kahden vuoden kuluttua siitä, kun ostaja on ottanut tavaran haltuunsa. Jos tavaran tai sen osan on tarkoitus kestää huomattavasti yli kaksi vuotta, reklamaatioaika on viisi vuotta.
Jos tavarassa on virhe, joka ei johdu ostajasta tai ostajasta johtuvista olosuhteista, ostaja voi kuluttajaostolain 6 luvun säännösten mukaisesti pidättää kauppahinnan, valita oikaisun ja korvaamisen välillä, vaatia hinnanalennusta, vaatia sopimuksen purkamista ja/tai vaatia myyjältä korvausta .
Valitukset myyjälle on tehtävä kirjallisesti.
Oikaisu tai vaihto
Ostaja voi valita, vaatiiko hän virheen korjaamista vai vastaavan tavaran toimittamista. Myyjä voi kuitenkin vastustaa ostajan vaatimusta, jos vaatimuksen täyttäminen on mahdotonta tai aiheuttaa myyjälle kohtuuttomia kustannuksia. Korjaus tai vaihto on suoritettava kohtuullisessa ajassa. Myyjällä ei periaatteessa ole oikeutta tehdä useampaa kuin kahta yritystä saman vian korjaamiseksi.
Hinnan alentaminen
Ostaja voi vaatia asianmukaista hinnanalennusta, jos tavaraa ei korjata tai korvata. Tämä tarkoittaa, että alennetun hinnan ja sovitun hinnan suhde vastaa virheellisen ja sopimuskuntoisen tavaran arvon suhdetta. Jos siihen on erityisiä syitä, hinnanalennus voidaan sen sijaan määrätä vastaamaan virheen merkitystä ostajalle.
Peruuttaminen
Jos tavaraa ei ole korjattu tai toimitettu uudelleen, ostaja voi myös peruuttaa kaupan, jos virhe ei ole vähäinen.
11. Myyjän oikeudet ostajan laiminlyönnin yhteydessä
Jos ostaja ei maksa tai täytä muita sopimuksen tai lain mukaisia velvoitteitaan eikä tämä johdu myyjästä tai myyjästä johtuvista olosuhteista, myyjä voi kuluttajan ostolain 9 luvun säännösten mukaisesti olosuhteisiin nähden pidättää tavaran, vaatia sopimuksen täyttämistä , vaatia sopimuksen purkamista ja vaatia ostajalta korvausta . Myyjä voi olosuhteista riippuen vaatia myös viivästyskorkoa, perintäkuluja ja kohtuullista maksua perimättä jääneistä tavaroista.
Täyttäminen
Myyjä voi pidättää kaupan ja vaatia ostajaa maksamaan kauppahinnan. Jos tavaraa ei ole toimitettu, myyjä menettää oikeutensa, jos hän odottaa kohtuuttoman kauan vaatimuksen esittämistä.
Peruuttaminen
Myyjä voi purkaa sopimuksen, jos ostaja on jättänyt maksun suorittamatta tai syyllistynyt muuhun merkittävään rikkomukseen. Myyjä ei kuitenkaan voi peruuttaa sopimusta, jos koko kauppahinta on maksettu. Jos myyjä asettaa kohtuullisen lisäajan täyttämiselle ja ostaja ei maksa määräajassa, myyjä voi peruuttaa kaupan.
Viivästyskorko/perintäkulut
Jos ostaja ei maksa kauppahintaa sopimuksen mukaisesti, myyjä voi vaatia kauppahinnalle viivästyskorkoa viivästyskorkolain mukaisesti. Jos maksu laiminlyödään, saatava voidaan ennakkoilmoituksen jälkeen lähettää perintään. Ostaja voi tällöin joutua maksuvelvolliseksi perintälain mukaisista maksuista.
Maksut perimättä jääneistä ennakkoon maksamattomista tavaroista
Jos ostaja jättää maksamattomat tavarat perimättä, myyjä voi periä ostajalta maksun. Maksu ei saa ylittää myyjän todellisia kuluja tavaroiden toimittamisesta ostajalle. Tällaista maksua ei voida periä alle 18-vuotiailta ostajilta.
12. Takuu
Myyjän tai valmistajan antama takuu antaa ostajalle oikeuksia niiden oikeuksien lisäksi, jotka ostajalla on jo pakottavan lainsäädännön nojalla. Takuu ei siis rajoita ostajan oikeutta reklamaatioihin ja vaatimuksiin viivästysten tai virheiden yhteydessä 9 ja 10 §:n mukaisesti.
13. Henkilötiedot
Kerättyjen henkilötietojen rekisterinpitäjä on myyjä. Ellei ostaja anna muuta suostumusta, myyjä voi henkilötietolain mukaisesti kerätä ja säilyttää vain sellaisia henkilötietoja, jotka ovat välttämättömiä myyjän sopimuksen mukaisten velvoitteiden täyttämiseksi. Ostajan henkilötietoja luovutetaan muille vain, jos se on välttämätöntä myyjälle ostajan kanssa tehdyn sopimuksen täyttämiseksi tai lakisääteisissä tapauksissa.
14. Erimielisyyksien ratkaiseminen
Valitukset on osoitettava myyjälle kohtuullisessa ajassa, vrt. kohdat 9 ja 10. Osapuolet pyrkivät ratkaisemaan mahdolliset riidat sovinnollisesti. Jos tämä ei onnistu, ostaja voi ottaa yhteyttä Norjan kuluttajaviranomaiseen sovittelua varten. Norjan kuluttajaviranomaisen tavoittaa puhelimitse numerosta 23 400 600 tai osoitteesta www.forbrukertilsynet.no.
Jos haluat tehdä valituksen, voit käyttää myös Euroopan komission valitusportaalia. Tämä on erityisen tärkeää, jos kuluttaja asuu toisessa EU-maassa. Kantelu tehdään täällä: http://ec.europa.eu/odr.